Akvarellipaperi 101 – Erilaisia papereita

Akvarellimaalauksen onnistumiseen vaikuttaa muutakin kuin taito, värit sekä siveltimet. Akvarellipaperi sanelee hyvin paljon millainen lopullisesta työstä on mahdollista tulla niin onnistumiseltaan kuin tyyliltään. Koska paperivalikoima on hyvin laaja, on tärkeää etsiä juuri itselle sopiva akvarellipaperi. Oikealla paperilla saat taideteoksesi onnistumaan ja kestämään aikaa.

Valintoja, valintoja
Valmistus

Papereita voidaan valmistaa kolmella eri tavalla: käsityönä, “mould-made” eli rumpuriiva-koneella ja Fourdrinier- eli tasoviirakoneella. Käsintehty paperi on pinnaltaan epäsäännöllinen ja reunoiltaan rosoinen. Se on lujaa, sillä kuitujen sidos on sattumanvarainen. Mould-made paperi jäljittelee käsintehdyn paperin tuntua, mutta se on hyvin tasalaatuista ja kuidut paperissa ovat yhdensuuntaisemmat. Myös mold-made-paperin reunat ovat käsintehdyn paperin tavoin rosoiset, mutta usein ne ovat leikattu arkkeihin tasaisiksi. Teollisista akvarellipapereista arvostetuimpia ovat juuri täyspuuvillasta valmistetut mold-made-paperit. Fourdrinier-paperi on nopein tapa valmistaa paperia. Tällainen paperi on vahvaa vain yhteen suuntaan, sillä kuidut ovat asettuneet yhdensuuntaisesti. Fourdrinier-paperin reuna on yleensä leikattu tasaiseksi. Useimmat piirustuspaperit ja ohuimmat akvarellipaperit ovat Fourdrinier-koneella valmistettuja.

Materiaalit

Huokeimmat akvarellipaperit valmistetaan puukuidusta. Laadukkaammat paperit ovat puolestaan joko puukuidun ja puuvillan sekoituksia tai täyttä puuvillaa. Puuvillapaperi, joskus myös lumppupaperi, valmistetaan käyttämättömästä puuvillasta. Puuvillapaperi imee vettä puukuitupaperia paremmin. Kuitenkin puukuitupaperi voi olla hyvin kestävää, mutta tämä riippuu paperin valmistukseen käytetystä selluloosasekoituksesta ja pintarakenteesta. Omaan tyyliin sopivaa paperia valittaessa kannattaakin testata useita erilaisia papereita, jotta löytää juuri itselle parhaiten sopivan paperin.

Tavallisimmin paperit valmistetaan teollisesti, kun taas korkealaatuisimmat akvarellipaperit ovat käsinvalmistettuja. Tällaiset pikkupajat valmistavat papereita monista eri materiaaleista, joista pellava on kaikista arvostetuinta.

Grammapaino

Jokaiselle paperille on ilmoitettu sen grammapaino eli yhden neliömetrin kokoisen paperiarkin paino grammoina. Piirustuspaperin paino vaihtelee 80–250 gsm välillä, kun taas akvarellipaperin grammapaino on 150–600 gsm. Joidenkin valmistajien valikoimissa on jopa 1000 gsm:n paksuista akvarellipaperia.

Akvarellipapereissa paperin paksuus kertoo jonkin verran laadusta – paksu paperi imee enemmän vettä ja kestää kovempaa kulutusta kuin ohut paperi. Täytyy kuitenkin huomioida, ettei jokaiseen maalaustyyliin sovi eikä kannata käyttää kaikista paksuinta paperia. Kepeä akvarellimaalaus voi näyttää paremmalta ohuella paperilla.

Paperia valitessa kannattaa myös huomioida sen happovapaus eli paperin pH:n tulisi olla neutraali. Happovapaa paperi ei kellastu ajan myötä, jolloin se sopii hyvin taidepaperiksi.

Tekstuuri

Akvarellipapereita on saatavilla kolmessa eri tekstuurissa – rough, hot-pressed (HP) ja cold-pressed (CP/NOT). Rough-paperin pinnassa on paljon tekstuuria, mikä tekee paperista rosoisen ja karhean. Paperin epätasaisuuden vuoksi voi olla haastavaa hallita pigmenttiä maalattaessa. Hot-pressed-paperin pinta on sileä. HP-paperi sopii hyvin suuriin maalauksiin ja se kuivuukin hyvin nopeasti. Kuitenkaan ei kannata lisätä paljon maalikerroksia, sillä paperin sietokyky tulee nopeasti täyteen. Cold-pressed-akvarellipaperi asettuu pinnan tekstuuriltaan rough- ja HP-paperien välimaastoon. NOT-paperi sopii käytettäväksi sekä suuriin että pikkutarkkoihin maalauksiin, minkä vuoksi se on hyvin suosittua akvarellimaalareiden keskuudessa.

Miten paperi vaikuttaa akvarellimaalaukseen

Monesti näkee maalattavan luonnostelupaperille. Aloitin itsekin näin, sillä en luottanut taitoihini vielä niin paljoa, että olisin uskaltanut ottaa riskikseni ”tulhata” hyvää ja kalliimpaa paperia. Siltikään aloittelijan ei mielestäni kannattaisi maalata luonnostelupaperille, sillä paperi voi pilata työn monin tavoin. Tietenkin aloitteleva akvarellimaalari ajattelee näiden epäonnistumisten olevan hänen vikansa, vaikka todellisuudessa kyse on ollut paperin ylitetystä sietokyvystä. Näin usko omiin kykyihin horjuu, ja into saattaa lopahtaa heti alkuunsa.

Paperin sopimattomuuden huomaa usein siitä, että liian ohut paperi alkaa kosteuden vaikutuksesta käpristymään sekä sen pinta alkaa herkästi rikkoutumaan. Paperia voi jonkin verran taivutella ja painaa suoraksi, mutta jos pinta lähtee kuoriutumaan pienenä nukkana pois, ei asialle voi tehdä enää mitään.

Alla olevassa vertailussa on maalattu sama aihe neljälle eri paperille. Yksi papereista on luonnostelupaperia, yksi on monitekniikkapaperia ja kaksi ovat akvarellipapereita. Akvarellipapereiden erona on vain materiaali. Esimerkistä huomaa, että ohuimmat paperit alkavat käpristymään hyvin voimakkaastikin veden vaikutuksesta. Ohut paperi tuntuu myös selvästi paksummalta maalatulta alueelta. Isommissa maalauksissa ohut paperi alkaa aaltoilemaan reunoja kohden, mikä ei näytä hyvältä erityisesti kehystetyssä työssä. Käpristynyttä paperia harvoin saa taas suoraksi. Puolestaan paksummat paperit pystyvät pitämään tasaisuutensa, sillä ne imevät enemmän vettä ja kestävät tämän vesimäärän muuttumattomana.

Vaikka ohuella paperilla on ongelmansa, ei niitä kuitenkaan kannata alkaa pelkämään ja varmuuden vuoksi käyttämään aina paksuinta saatavilla olevaa paperia. Ohuempi paperi voi olla tietyissä tilanteissa sopiva akvarellimaalaukseen.

Jos tykkäät käyttää paljon pigmenttiä maalauksissasi, kannattaa valita paperi, joka on imukykyinen. Heikon imukyvyn omaavan paperin huomaa siitä, että jossain vaiheessa uusi pigmentti ei enää tartu paperin pinnalle. Tällöin pigmentti alkaa menemään epätasaiseksi ja laikukkaaksi sillä se tarttuu jälleen siveltimeen. Alla olevassa vertailussa tarkastellaan tarkemmin ja myöskin lähempää, mitä paperin pinnalle tapahtuu akvarellimaalauksessa.

Mont Marte Visual Art Diary 110 gsm

Mont Marte Visual Art Diary on puukuidusta valmistettua luonnostelupaperia. Paperi on väriltään lämpimän valkoista, happovapaata ja sen grammapaino on 110. Tätä luonnostelupaperia on saatavilla arkkikoissa A3, A4 ja A5. Yhdessä kierrekansiossa on 120-paperiarkkia.

Pinnaltaan tämä luonnostelupaperi on tasaista ja karheaa. Paperi imee vähän vettä, mutta pigmentti tarttuu paperiin erittäin voimakkaasti. Tämän vuoksi virheille ei ole varaa tähän paperille maalattaessa. Visual Art Diary -paperi alkaa käpristymään todella herkästi, joten paperia ei kannata altistaa kovinkaan suurelle määrälle vettä.

Paperin pinnalla voi huomata olevan tummaa töhnää, mikä on irronnutta puukuitua. Paperi ei siis kestä kovinkaan paljoa kulutusta, minkä voi huomata varsin nopeasti lyijykynätöissäkin.

Aloitin itse maalaamaan tällä paperilla, mutta en voi suositella kenellekään maalaamista luonnostelupaperille. Luonnostelupaperit eivät ole tarkoitettu akvarellimaalauksille, minkä vuoksi maalauksista tulee harvoin hyvännäköinen. Tämäkin paperi on tarkoitettu lyijykynä-, puuväri-, tussi- ja hiilitöihin. Jos haluat edullisen ja hyvälaatuisen paperin, kannattaa kokeilla Canson Imagine -monitekniikkapaperia.

Canson Imagine -monitekniikkapaperi 200 gsm

Canson Imagine on sileäpintaista, täysin valkaistua paperia, jota on valmistajan mukaan mahdollista käyttää lyijykynä-, muste-, tussi- ja hiilitöihin sekä pastelli-, guassi- ja akvarellimaalaamiseen. Imagine-paperia on saatavilla 200 gsm and 350gsm vahvuisena. Saatavilla olevat arkkikoot ovat A5–A1 ja arkkimäärä vaihtelee 50 arkista 25. Olen käyttänyt 200 gsm-vahvuista paperia akvarellimaalaamiseen, mutta suosittelen käytettäväksi 350 gsm-vahvuista paperia, sillä 200 gsm -paperi käpristyy jonkin verran kastuttuaan.

Valmistaja lupaa paperille erinomaisen imukyvyn, mutta jos haluaa hyvin värikylläisiä sävyjä, ei ainakaan 200 gms -paperi riitä. Oli yllätys kuinka tämänkin paperin pinta oli lähtenyt tummimmista kohdista hajoilemaan. Myös värien toistuvuus ei ole kovinkaan hyvää. Pigmenttisimmät värialueet muuttuvat laikukkaiksi, kun taas tumma sävy liukuu vaaleaan ikään kuin muovisen oloisesti. Toisaalta tällainen efekti voi olla omiaan joissakin maalauksissa, joissa haetaan värille tekstuuria. Olen käyttänyt tätä paperia esimerkiksi maalauksessani Boy and Lamb.

Jos tyylisi on kepeä, kannattaa sinun ehdottomasti tutustua tähän paperiin.

Daler-Rowney The Langton Watercolour Paper 300 gsm

Langton Watercolor on puukuidusta ja puuvillasta valmistettua mould-made-paperi, joka on happovapaata. Tätä paperia on saatavilla rough- ja NOT-tekstuurilla. Arkkikoot ovat A5–A2 ja paperia on saatavilla 300 gsm ja 425 gsm vahvuisena. Arkkimäärä on 12 lehteä.

Langton Watercolor -paperi sopii hyvin monenlaisiin maalauksiin. Paperille on miellyttävä maalata, sillä pigmenttiä on helppo hallita paperin pinnalla. Väriä voi myös helposti liikutella vaikka se olisi kertaalleen jo maalattu. NOT-pinta on kaunis eikä yhtään liian voimaksas teksuuriltaan, jolloin se sopii monenlaisiin tyyleihin.

Tämän akvarellipaperin pinta kestää hyvin kulutusta, vaikka voimakkaiden pigmenttien maalaaminen vaatii huomattavasti enemmän työtä kuin esimerkiksi Langton Prestige -akvarellipaperissa.

Daler-Rowney The Langton Prestige 300 gsm

Langton Prestige -akvarellipaperi on valmistettu 100% puuvillasta mould-made-tekniikalla. Paperi on happovapaata. Prestige paperia on saatavilla rough- ja NOT-tekstuurilla arkkikoissa 254 x 178mm, 305 x 229mm, 355 x 254mm ja 355 x 508mm 300 gsm -vahvuisena. Paperia myydään 12 lehden arkeissa.

Tämän paperin pinta on hyvin karhea, minkä vuoksi sivellintä voi olla hankala hallita. Langton Watercolor -akvarellipaperiin verraten Prestige-imee värin itseensä voimakkaammin, minkä vuoksi värirajojen sekoittaminen on hieman hankalampaa. Prestige-paperille maalattaessa pitääkin olla varuillaan, ettei vahingossakaan värit leviä väärille alueille. Paperi toistaa sävyt kuitenkin voimakkaana, minkä vuoksi värikerroksia ei tarvita kovinkaan montaa. Prestige-akvarellipaperi on hyvin imukykyinen ja pinnaltaan kulutusta kestävä, mikä tekee siitä erinoimaisen akvarellipaperin.

Jotta löydät omiin tarpeisiisi sopivan akvarellipaperin, kannattaa kokeilla eri laatuja ja valmistajia. Toisen valmistajan vastaava paperi saattaa olla laadultaan ja ominaisuuksiltaan toisen paperivalmistajan tuotteesta hyvinkin poikkeava. Onkin siis hyvä kysellä papereista näytekappaleita ennen arkin ostamista.

Sinua saattaa kiinnostaa myös nämä kirjoitukset

Jätä kommentti

akvarellisivellin isabey15 vinkkiä akvarellimaalaus