Kuinka maalata realistisesti

Realistinen taide tarkoittaa maalausta, joka näyttää totuudenmukaiselta eli sellaiselta, jona me kohteen näemme tosielämässä. Taitavan fotorealistisen maalauksen erottaminen vaikkapa valokuvasta voi olla hyvin haastavaa. Vie kuitenkin vuosia, jopa vuosikymmeniä, oppia maalaamaan näin tarkasti. Yhden maalauksen tekemiseen kuluu nopeimmillaan useampi päivä tai viikkoja (joihinkin fotorealistisiin maalauksiin kuluu jopa vuosia),  joten ei kannata odottaa nopeaa lopputulosta. Maalaukseen kuluneeseen aikaan vaikuttaa suuresti teoksen koko ja monimutkaisuus. Mitä pienempi ja yksinkertaisempi aihe on, sitä nopeammin työ on valmis.

Fotorealistisen maalauksen tekeminen vaatii tarkkaa ja harjaantunutta silmää, jonka voi saavuttaa vain harjoittelemalla. Kannattaakin harjoitella monipuolisesti sekä piirtämistä, värien ja varjojen hahmotusta sekä erilaisia maalaustekniikoita.

akvarellipaperi vertailu

Kaikki lähtee luonnoksesta

Luonnos on maalauskesi runko, jonka avulla saat onnistuneen lopputuloksen. Luonnoksen mittasuhteet ja perspektiivi on tärkeä saada mahdollisimman realistiseksi heti luonnosteltaessa, sillä maalattaessa mittasuhteiden muuttaminen on lähes mahdotonta. Tämän vuoksi luonnokseen kannattaakin aina panostaa mahdollisimman paljon sekä ajallisesti että työmäärältään.

Luonnostelua voi helpottaa piirtämällä kuvan paperille valopöydän avulla tai heijastamalla kuvan paperille. Jos käytössäsi ei ole valopöytää tai projektoria, kannattaa piirrettävä kuva ja paperi jakaa ruudukoihin. Kuva siis piirretään paperille piirtämällä ruudukko kerrallaan. Tämä tekniikka helpottaa oikeiden mittasuhteiden hahmottamisessa, mutta on myös oiva tapa suurentaa tai pienentää mallikuvaa halutun kokoiseksi.

15 vinkkiä maalaaminen

Itse luonnostelen käyttäen valokuva malleina ilman ns. apukeinoja. Tämä vaatii paljon tarkkuutta silmältä ja kestääkin kauan oppia kopioimaan kuva vapaalla tekniikalla. Erityisesti vapaalla tekniikalla luonnostelemalla kannattaa jatkuvasti arvioida ja verrata piirustusta malliin. Ei tulisi piirtää luonnosta yhdeltä istumalta, vaan kannattaa pitää paljon taukoja. Parasta olisi piirtää luonnosta useampi päivä, sillä  silmä usein tottuu näkemäänsä eikä tämän vuoksi huomaa niin helposti eroja luonnoksen ja mallin välillä. Luonnos kannattaakin aina viimeistellä vasta seuraavana päivänä piirtämisestä. Usein tauon jälkeen huomaakin heti muokattavat alueet.

Maalaa mitä näet

Kun luodaan realistista taidetta, on tärkeä muistaa maalata sitä mitä näkee eikä sitä mitä luulee näkevänsä. Erityisesti lasin ja heijastuksen maalaamisessa voi olla vaikeaa maalata sitä mitä näkee, vaan helposti alkaa maalaamaan sen minkä luulee näkevänsä. Ei kannata yrittää kikkailla vaan mieti yksityiskohta kerrallaan kuinka saat maalattua sen juuri kuvan kaltaiseksi.

Myös värien hahmotus voi tuottaa ongelmia. Käytä rohkeasti eri sävyjä, sillä valot ja varjot eivät aina ole puhtaita värejä. Jos kasvojen varjo on kylmän sinertävä, maalaa sävy myös mahdollisimman samanlaisena. Akvarellimaalauksessa kannattaa myös maalata sävyt aina vaaleasta tummaan. Vaaleimpien sävyjen kanssa täytyy olla hyvin varovainen, sillä liian tummaa sävyä on vaikea saada vaalennettua. Jotta sävy olisi aina varmasti oikea, kannattaa väri testata ensin maalaamista suttupaperille. Näin huomaat helposti onko väri liian tumma tai väärän sävyinen.

vesivärit tuubit kupit

Kuten luonnostelussa, myös maalatessa voi sokeutua siihen mitä näkee. Tämän vuoksi kannattaa pitää paljon taukoja ja verrata työtä jatkuvasti mallikuvaan. On myös tärkeä verrata ja arvioida valmista työtä mallikuvaan, sillä suurimman opin saat valmiista töistäsi. Jos huomaat jonkin tietyn kohdan, joka tuotti sinulle hankaluuksia (esimerkiksi varjojen sävyt ja tummuus tai hiukset), kannattaa verrata tätä malliin ja pohtia mitä voisit tehdä toisin. Jopa jo seuraavassa maalauksessasi osaat tehdä paremmin.

Realistinen taide vaatii hyvät työvälineet

Jotta saat maalauksestasi mahdollisimman realistisen, kannattaa panostaa erityisesti siveltimiin. Huonot siveltimet voivat pahimmassa tapauksessa pilata työsi. Huonoilla siveltimillä yksityiskohdat, kuten silmäripset, kapeat varjot ja karvat, eivät tule tarpeeksi tarkasti. Väriä voi levitä vääriin paikkoihin etenkin, jos siveltimen karvojen muoto hajoaa juuri kriittisellä hetkellä. Liian paksulla siveltimelllä puolestaan tulee epämääräisiä väriläikkiä alueille, joilla pitäisi olla hento viiva.

Työvälineet kannattaakin olla monipuoliset. Ohuiden siveltimien lisäksi on hyvä olla paksumpi sivellin, jolla voi maalata suurempia värialueita. Paksummalla siveltimellä saat väristä tasaisemman ja työmääräkin pienenee. Paksuimman ja ohuimman siveltimen lisäksi on hyvä olla keskipaksu sivellin, jota voit hyödyntää maalatessasi hieman pienempiä alueita alueita.

Siveltimiä ei tarvitse kuitenkaan olla useita, vaan yhdellä monipuolisella siveltimellä voit tarvittaessa tehdä vähän kaikkea. Näädänkarvasiveltimet ovat erinomaisia käytettäväksi sekä ohuisiin linjoihin että suurempiin värialueisiin, sillä näädänkarvan laatu on karvan päähän kapeneva. Sivellin on siis juuresta paksu, kun taas päästä hyvin ohut.

akvarellisivellin isabey

Käytän itse Isabeyn siveltimiä maalatessani ja olen ollut näihin erittäin tyytyväinen. Siveltimet ovat miellyttäviä käyttää ja erittäin monipuolisia. Erityisesti mallin 6228 koko 0 on ollut kovassa käytössä. Käyttämiini Isabeyn siveltimiin voit tutustua tarkemmin aikaisemmassa blogitekstissäni.

Realistinen taide vaatii paljon työtä ja harjoittelua, eikä sitä voi oppia yhdessä yössä. Toisille mallista piirtäminen ja maalaaminen on paljon helpompaa kuin toisille, joten elä hätäile, jos et vielä ole saavuttanut haluamaasi lopputulosta. Pidä aina mieli avoinna harjoittelulle, koskaan ei voi olla valmis realistisen taiteen tekijä.

Sinua saattaa kiinnostaa myös nämä kirjoitukset

Jätä kommentti

vesivärit Winsor Newtonblue kukka vesivärit